London baby, here I come (en dit keer in 30 uur)! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van maritwijngaards - WaarBenJij.nu London baby, here I come (en dit keer in 30 uur)! - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van maritwijngaards - WaarBenJij.nu

London baby, here I come (en dit keer in 30 uur)!

Door: Marit

30 Januari 2011 | Verenigd Koninkrijk, Londen

3 januari 2011, ’s avonds aan de telefoon: ‘Ik stort die 10 euro voor je verjaardag wel op je rekening’
4 januari 2011, tijdens een lunch in Dudok in Rotterdam: ‘Nu ik je toch zie, kan ik je die enveloppe ook wel zo geven’

Totaal verbaasd en ietwat gegeneerd nam ik de enveloppe aan. Het zal me toch niet gebeuren dat mijn ‘date of the moment’ mij een enveloppe met euro’s geeft voor mijn verjaardag. Maar dat ik toch wel degelijk een prins op het witte paard aan de haak had geslagen bleek bij het openen ervan: ‘voor wat we in drie uur deden, hebben we nu 30 uur!’ Fantastisch, London baby, here I come!

Vier weken later was het dan eindelijk zover. Zaterdag om 10 uur ’s ochtends stonden we midden in Londen. En hoe anders kan je de dag beter beginnen dan met een heerlijke kop koffie. We vonden een perfecte locatie: in een chocolade winkeltje naast de Borough Market. De Borough Market, dat is zo’n plek waar je blij van wordt dat je hem gevonden hebt; kramen vol met verse producten, heerlijke eetstalletjes en vol met Engelsen.

En wat is nou een betere manier om Londen te verkennen dan op de fiets? Met eenzelfde Vélib systeem als in Parijs kan je hier ook voor een euro per dag een fiets huren. Ideaal om de toeristische hotspots te verkennen. Wennen is het wel, zo aan de linkerkant van de weg. En behoorlijk vermoeiend in zo’n grote stad. Na een dag flink gefietst te hebben, laten we ons naar ons hotel fietsen in een riksja. Arme man: een uur fietsen met min tien graden. Aangekomen in het hotel vallen we heerlijk in slaap…

… om vervolgens om twee uur ’s nachts weer wakker te worden. Het is nacht, we zijn in Londen, het is mijn verjaardagsfeest: Dansen! Helaas blijkt dit niet zo makkelijk te realiseren. Na een ijskoude fietstocht komen we aan op Leicester Square alwaar iedereen lam op straat loopt en de kroegen net sluiten. Zelfs een blikje bier wordt niet meer verkocht. We laten ons vertellen dat er nog een paar clubs open zijn. Echter wel weer op een half uur fietsen afstand. Totaal verkleumd komen we aan in een buurt waar zich één van de bekendste clubs zou moeten bevinden: The Ministry of Sound. Net als Jelle rechtsomkeert wil maken horen we de beats: gevonden! Met nog net genoeg geld voor de entree staan we om half vijf dan ook eindelijk op de dansvloer.

Om half acht ’s ochtends duiken we ons bed in en een paar uurtjes slaap later zitten we om tien uur ’s ochtends alweer aan het ontbijt. Wat een geweldige stad, wat een leuke eettentjes en wat een super verjaardagscadeau!

29 januari tot en met 30 januari

Borough Market: geweldig om rond te lopen en heerlijk om te eten. In een leuke buurt in het zuiden van Londen (www.boroughmarket.org.uk)
Ministry of Sound: dansen in verschillende zalen met bekende DJs (www.ministryofsound.com)
Le pain au quotidien: prima gezond ontbijtje na een paar uur slaap. Geweldig pgeknapt industrieel gebied (15 Winchester Walk, South Bank)
Absolutely Starving: geweldige tent. Krijg je meteen zin om zelf een restaurantje te beginnen. Koffie, broddjes en salades. Ideaal om mee te nemen in het vliegtuig (51 Tooley Street, South Bank, www.abstarv.com)