Little Paris of the East - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van maritwijngaards - WaarBenJij.nu Little Paris of the East - Reisverslag uit Boekarest, Roemenië van maritwijngaards - WaarBenJij.nu

Little Paris of the East

Door: Marit

15 Juni 2011 | Roemenië, Boekarest

Enigszins meelevend reageerden collega’s op mijn plannen om een weekendje naar Roemenië te gaan. En ook hier in Roemenië krijgen we de vraag: ‘Why Romania?’ Gewoon, omdat hier de goedkoopste vlucht heen ging. Voor 55 euro inclusief kan je toch geen ticket laten liggen?

Andere toeristen zijn hier nog nauwelijks te bekennen. Slechts een handjevol Fransen en twee Duitsers. Geen eindeloze souvenirwinkeltjes, opdringerige verkopers of toeristenmenu’s. Wel grote hoeveelheden terrasjes, verzorgde hotels en vriendelijke mensen. Het lijkt wel of ze klaar zijn om de grote drommen toeristen te ontvangen. Een lang weekend Boekarest met Monique: cosmopolitans en jurkjes versus pullen bier en dracula kastelen.

Volgens de Lonely Planet wordt Boekarest ook wel ‘Little Paris of the East’ genoemd. Na een half jaar in Parijs doorgebracht te hebben, vind ik deze vergelijking niet geheel terecht. De Parijse sferen hebben we er wel ingebracht: met onze jurkjes aan flaneren door de straten van Boekarest en ’s avonds aan de cosmopolitans in de vele barretjes en clubs. Little is Boekarest wel. Na een dag lopen (en vooral met het tempo dat Monique en ik aanhouden) doorkruisen we de stad wel twee keer , inclusief onze regelmatige koffiemomenten. Dus werd het tijd om de jurkjes en hakjes te ruilen voor stevige stappers voor in de bergen en de schattige terrasjes in te wisselen voor heuse Dracula kastelen.

Met onze witte Golf reden we via de ‘snelweg’ naar het noorden. In Roemenië is het wegennet lang niet zo goed ontwikkeld als in Nederland. De snelwegen liggen met name om Boekarest en zelfs daar betekent het dat er gewoon mensen langs de weg lopen, auto’s zomaar vanaf een oprit de weg op draaien en je de 80 km per uur vaak niet eens haalt. Of zelfs dat er complete stukken weg weggeslagen zijn en je onhandig om een gapend gat moet manoeuvreren. Maar de trage snelheid heeft wel als voordeel dat je uitgebreid van de omgeving kan genieten. Even buiten de stad is het vlak, maar na een uur doemt er toch vrij plotseling een mooi berglandschap op. Toneel voor mooie wandelingen en wintersportvakanties en voor een heus Dracula kasteel, verblijfplaats van een niet zo’n fijn mannetje die het niet zo op de Turken in die tijd had. Gelukkig zijn de Roemenen de toeristen van tegenwoordig een stuk gunstiger gezind!

9 tot en met 13 juli 2011

Caru’cu bere: Een sjieke Roemeense vreetschuur, met veel locaal bier
Strada Lipscani: terrasjes, barretjes en danstenten
YMC Hostel: voor slechts 10 euro een compleet ingericht appartement en als één van de weinige hostels midden in het centrum Boekarest