Just cruising - Reisverslag uit Vancouver, Canada van maritwijngaards - WaarBenJij.nu Just cruising - Reisverslag uit Vancouver, Canada van maritwijngaards - WaarBenJij.nu

Just cruising

Door: Marit

Blijf op de hoogte en volg

04 September 2006 | Canada, Vancouver

In Vancouver is meer dan de helft van de inwoners van Aziatische afkomst. Zij zijn in de jaren ’50 naar Vancouver gekomen om in de mijnen te werken. Het is dan ook niet vreemd dat de Canadese cultuur hier veel Aziatische invloeden heeft. Al kan ik mensen uit Vietnam, China of Korea nog niet uit elkaar houden, ik kijk al wel naar Chinese soaps, kook rijst in een rijstkoker, eet geregeld met stokjes en luister naar Chinese bands (= erg grappig). Hoewel de levensstijl tussen Aziaten en de ‘Canadezen’ verschillend is, is het opvallend dat er nauwelijks sprake is van een kloof tussen beide culturen. Ook de Aziaten zijn naar Canada gehaald om als gastarbeiders te werken, maar iedereen leeft hier (in vergelijking met Nederland) als gelijke. Op de universiteit zie je evenveel Aziaten als Canadezen en ook op straat kom je evenveel Aziaten als Canadezen in pak tegen. Nederland lijkt helemaal niet zo tolerant of ze zijn hier gewoon supertolerant. Hier lijken verschillende culturen veel vanzelfsprekender samen te gaan en ik vraag me af waar het verschil dan in zit.

Dit zat ik me af te vragen toen ik bij Starbucks zat, inmiddels aan een café latte met een heerlijke brownie. Die heb ik trouwens leren drinken van Dave, een dokter in Vancouver die in een enorm luxe appartement downtown woont mét espressoapparaat, waar hij naar eigen zeggen de beste café latte mee maakt. Hij was het ook die Annie (mijn nieuwe Chinese huisgenootje) en mij op pad nam naar Stanley Park (een park zo groot als en bij het centrum, omringd door zee). Op 3 te coole fietsen de hele boulevard langs ‘gecruised’ om te eindigen op het strand. Echt supergaaf!

Van mijn vrije dagen probeer ik zoveel mogelijk te profiteren. Dus vol goede moed vertrok ik dit weekend naar Lynn Canyon Park, een park ten noorden van Vancouver. Met een Zwitsers meisje ben ik stijl omhoog naar Lynn Peak geklommen. Een behoorlijk zware tocht, zonder een echt pad en beren die daar rondzwierven… Gelukkig zijn we er geen tegengekomen en bereikten we drie uur later de top, vanaf waar je een verschrikkelijk mooi uitzicht had over Vancouver. De tocht erheen was trouwens geen ramp, de natuur is namelijk zo mooi, zo groots en zo onaangetast. En heel lieve eekhoorntjes die voor je neus aan het spelen zijn!

Omdat ik al veel mensen heb leren kennen, heb ik nog niets alleen hoeven ondernemen. Maar dat ligt vooral aan de mensen hier. Ze zijn zo open, zo geïnteresseerd en zijn bereid alles voor je te doen. Ook met de mensen van AIESEC trek ik veel op, alleen vindt dat vooral ’s avonds plaats (in een van de vele gezellige restaurantjes of voor een ‘late night bubble tea’ (geen icetea maar een soort Aziatisch vruchtensapje) of ’s nachts (clubbing, ook dat gaat heel goed hier ). Morgen begin ik trouwens serieus met mijn werk voor AIESEC. De volgende keer meer over wat ik precies moet doen, want daar ben ik zelf ook nog niet helemaal achter.

Bedankt voor al jullie lieve berichtjes en een dikke kus uit Canada!

  • 05 September 2006 - 06:10

    Dery:

    He die Marit, wat een mooie foto's zeg en het zou daar geen mooi weer zijn vertelde je nog, koud ja ja en wat een mega zwembad, zal Jellebel mooi vinden. kus mam

  • 05 September 2006 - 06:16

    Ingrid Helmendach:

    Ik dacht dat het wat koeler zou zijn om deze tijd, maar niets is minder waar zo te zien op de foto's. Geniet er lekker van en nu serieus aan het werk!?
    Groetjes Ingrid

  • 05 September 2006 - 07:27

    Wilma:

    Hoi Marit
    Ook al echte beren tegengekomen? in Canada hebben ze zo te zien dezelfde waarschuwingsbordjes als in Australie.Zo te lezen ga je weer een gewelige tijd mee maken.
    Geniet er van,Wilma (van Monique)

  • 05 September 2006 - 07:37

    Je Zus:

    Hoi zus!

    Volgens mij kun je zo een schrijfster worden want het was erg educatief(H)!
    Leuk allemaal!! En wat een groot zwembad! ( bij de zee???:P)
    Veel plezier met het werken!

    Kus, je zus(je)! ( en ranil natuurlijk:))

  • 05 September 2006 - 16:40

    Laurette:

    Fijn dat je het daar zo naar je zin hebt. Maar... maak het niet TE gezellig met die dokter Dave!!
    Marco wil graag de afmetingen van dat zwembad weten...(misschien ook leuk voor in onze tuin ofzo).
    XX

  • 05 September 2006 - 16:41

    Pollie:

    Al gezwommen Marit? Wat een zwembad zeg...kon je me daar maar mee naar toe nemen, want we moeten nog altijd gaan zwemmen toch?!
    gr, pollie

  • 06 September 2006 - 13:17

    Janine:

    Hey Marit, klinkt zoals verwacht erg goed!! Mijn CEED zit er alweer op...en jij mag heerlijk beginnen! Ik hoop dat je daar een geweldige tijd zal hebben, dat je veel mensen mag ontmoeten (maar daar ben je al hard mee bezig geloof ik, haha) en dat je veel van het land mag genieten. Geniet ervan!
    Groetjes, Janine

  • 07 September 2006 - 12:13

    Manon:

    Hey Marit! Zo te zien en te horen vermaak je je daar prima. Mooie foto's ook zeg! Als ik die foto's zie, zou ik ook zo willen gaan. Echt heel mooi daar. Maar veel plezier nog en tot over 2 maanden in Nijmegen. Maar eerst nog heel veel genieten!X Manon

  • 07 September 2006 - 16:14

    Karlien:

    Halloooo marit!
    leuk leuk leuk! Amai, je gaat het daar maar je zin hebben! Als je nog hulp nodig hebt van een ervarene wat betreft samen wonen met chinezen.. ik ben the person to ask. Verder wil ik je zeggen: MAPLE SYROP!! Moet je veel eten! Oh, nu ga ik eten bij Monique, en we dekken ook voor jou. Doei

  • 07 September 2006 - 19:24

    Noor:

    Hee Marit,je ziet er goed uit op die berg!Net sporty spice!!!En dat zwembad,geweldig.Ik neem aan dat je de foto niet met een groothoeklens-camera heb gemaakt,zoals ze altijd doen voor reclames voor campings,hihi.Dit zwembad zal wel echt zo groot zijn!Veel plezier nog,X Noor

  • 08 September 2006 - 08:15

    Jelmer:

    eeey marit alles goed daar zo? Hier wel!
    Ik weet niet of dit de goede plek is om een bericht achter te laten maar dat zie ik dan wel :p! Mooie foto's hoor met een achterlijk grote zwembad :p
    Nou ik ga er vandoor strax autorijden en daarna een ring kopen :D

    Kuzz Jelmer

  • 13 September 2006 - 07:06

    Marloes:

    Hey Marit! Jeetje, het goede leven is echt in Vancouver. Klinkt super en de foto's liegen er niet om. Enjoy en kijk uit met die beren! Liefs Loes

  • 17 September 2006 - 08:55

    Astridmunnik:

    Fijn Marit dat je zo snel je draai kunt vinden in een vreemd land.Geniet ervan.Jouw foto staat op het tafeltje naast me.Ik hou je in de gaten. Kus Astrid.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Welkom op mijn site! Weekendjes weg, vakanties in binnen en buitenland, leuke restaurantjes en slaapplekken. Geniet ervan en tot snel.

Actief sinds 24 Juni 2006
Verslag gelezen: 83
Totaal aantal bezoekers 27323

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2006 - 04 Januari 2020

Eén grote reis

Landen bezocht: