Penguina - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van maritwijngaards - WaarBenJij.nu Penguina - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van maritwijngaards - WaarBenJij.nu

Penguina

Door: Marit

24 Augustus 2005 | Kroatië, Zadar

Penguina, zo ongeveer het enige woordje dat ik van mijn kroatische les onthouden heb. En die Kroatische les kregen Friso en ik van de dochter van de eigenaresse van de tweede camping. Toen wij de tent aan het opzetten, kwam er opeens een kinderhoofdje om de hoek van de tent kijken, om het luchtbed op te pompen en vervolgens niet meer weg te gaan... Vol enthousiasme vertelde ze ons verhalen en leerde ze ons woordjes. Ze vond ons dom en begreep niet dat wij geen Kroatisch konden.

Kroatië bleek een mooi taaltje te zijn. De verschillende plekken die wij aangedaan hebben, hadden stuk voor stuk bijzondere namen. Onze reis begon in Zadar, op camping Suzy. Een uiterst vriendelijke eigenaresse verwelkomde ons. Wij kozen een heerlijke plek uit, onder een olijfboom. Vanaf die plek hebben we Dugi Otok, Zadar, de Krka watervallen en Plivitce meren bezocht. Erg toeristisch, maar niet te missen.

Na een week vertrokken we richting het zuiden. Waar we al bang voor waren gebeurde: geen Friso en Marit camping! Slechts overbevolkte campings, geeneen goed genoeg. We waren al een dag aan het zoeken en begonnen er genoeg van te krijgen. We waren inmiddels al op de terugweg naar de vorige camping, tot daar ineens geheel uit het niets een gezellig camping tevoorschijn kwam. Kleinschalig, met fruitbomen, kiwi- en druivenstruiken en een buurman die om het uur kwam vertellen dat het over 'zehn minuten, regnen' had. Waarschijnlijk de enige woorden die hij buiten Kroatisch sprak.

Kroatië: Uiterst vriendelijke mensen, heerlijk eten en prachtige natuurgebieden!

Veliki Slap!

Camping Suzy